|
|
Home » Instrumentarium » PA en recording
Microfoons
De Shure β 87A
|
1 maart 2004
|
De Shure Beta 87 is dé zangmicrofoon bij uitstek. De
microfoon wordt veel gebruikt door professionele zangers en
studio's vanwege de uitstekende eigenschappen en klankweergave.
De 87A is de nieuwste versie.
|
|
|
Shure (her)ontwerpt haar microfoons naar aanleiding van verzoeken
van gebruikers. De slanke Beta 87A heeft hierdoor onder meer
een iets dikkere behuizing gekregen.
|
De 87A is een eerste kwaliteit supercardioïde condensator
zangmicrofoon met een uitzonderlijk stabiele frequentieweergave
en een hoge SPL capaciteit (sound pressure level).
Uni-directionele microfoons als deze Shure boosten de lage
frequenties bij 10-15 dB tot 100 Hz als de microfoon ongeveer 6
mm van de klankbron af staat. Dit fenomeen heet het nabijheid-effect
en creeërt een warmer en krachtiger geluid. Om te voorkomen
dat er te veel lage geluiden ontstaan bij close miking
wordt de basrespons gelijkmatig afgebouwd.
De Shure Beta 87A werkt op fantoomvoeding.
|
Frequentiebereik: 50–20.000 Hz
Optimale impedantie: 800 Ω
Sensitiviteit: 2 mV/Pa/1 kHz
Max. SPL: 140,5 dB
|
Behuizing: aluminium; hardstalen gril (nikkel-chroom geplateerd)
Afmeting: ø 51×192 mm
Gewicht: 207 g
Aansluiting: XLR, gebalanceerd
|
serienr.
s/n
|
aanschafdatum
13-12-2003
|
aanschafprijs
€ 335,00
|
leverancier
Feedback
|
Terug naar boven
De AKG D330BT
|
1 maart 2004
|
Eigenaar: Course Flemming.
|
De niet meer leverbare D300 serie van AKG is speciaal bedoeld voor
zang (en harmonica of saxofoon). De D330BT is een dynamische
microfoon met "hypercardioïde polarisatie".
|
|
Met behulp van de twee driestandenschakelaars kan de boven-
en ondergrens van het frequentiebereik ingesteld worden, waardoor
de karakteristiek van de microfoon naar keuze wordt gewijzigd (in
totaal 9 variaties):
Bass control: 0, -15, -25 dB bij 100 Hz;
Presence boost: 0, +2, +4 dB bij 4 kHz.
De D330BT heeft twee in tegenfase werkende akoestische
transducers: de een neemt het geluid op, de ander pikt de ruis en
bijgeluiden op. De compensatiespoel houdt het brommen tegen, dat
doorgaans wordt veroorzaakt door magnetische straling.
|
Frequentiebereik: 50–20.000 Hz
Impedantie bij 1 kHz: 370 Ω
Sensitiviteit: 1.2 mV/Pa/1 kHz
Max. SPL: 128 dB
|
Behuizing: die-cast zink legering (nikkel geplateerd)
Afmeting: ø 53×185 mm
Gewicht: 310 g
Aansluiting: XLR, gebalanceerd
|
Terug naar boven
De IMG Stage Line DM-2500
|
1 maart 2004
|
Deze microfoon is een kloon van de Shure SM-58 en is net zo
degelijk. De Stage Line heb ik al vaak gebruikt in live-, opname-
en repetitiesituaties en is een goede zangmicrofoon.
De DM-2500 is een dynamische unidirectionele microfoon voor zang
en spraak.
IMG Stage Line is overigens een merk van Monacor International en
is vooral gespecialiseerd in podium- en DJ-uitruistingen.
|
|
Frequentiebereik: 30–18.000 Hz
Impedantie: 250 Ω
Sensitiviteit: 1.5 mV/Pa/1 kHz
Max. SPL: 120 dB
|
Behuizing: die-cast zink
Afmeting: ø 54×165 mm
Gewicht: 662 g
Aansluiting: XLR, gebalanceerd
|
Terug naar boven
De Superlux ECO H6A
|
26 mei 2004
|
|
Superlux is het "professionele" merk van Tenlux uit
Taiwan (zie hieronder). De ECO H6A is een back electret
condensator microfoon uit de Sonata Series van Superlux met een
verrassend goede karakteristiek. Een back electret microfoon
heeft de goede eigenschappen van de klassieke electret, maar niet
het nadeel dat de spanning geleidelijk aan afneemt tot de
microfoon 'op' is.
Diverse muziekhandelaren stunten met deze microfoon ("van
€ 89 voor € 20"), hetgeen bij veel
muzikanten vraagtekens oproept bij de kwaliteit. Voor standaard
gebruik - dus niet in een high-tech studio - is de H6A echter
een prima microfoon (en ik heb echt geen aandelen bij Tenlux of
welke muziekhandel dan ook). Ook op
SynthForum.nl
stonden lovende woorden.
De microfoon wordt door mij gebruikt voor het miken van
de gitaarversterker. De
Superlux ECO H6A werkt op fantoomvoeding.
|
Frequentiebereik: 40–18.000 Hz
Optimale impedantie: 200 Ω
Sensitiviteit: -33dBV/Pa (22,4 mV/Pa)
Max. SPL: 136 dB
|
Behuizing: die-cast legering
Afmeting: ø 52×170 mm
Gewicht: 250 g
Aansluiting: XLR, gebalanceerd
|
serienr.
s/n
|
aanschafdatum
24-4-2004
|
aanschafprijs
€ 19,99
|
leverancier
Feedback
|
Terug naar boven
De Tenlux DM-938
|
1 maart 2004
|
Het Taiwanese Tenlux Electronics startte in 1987 met het bouwen
van (microfoon-)onderdelen voor ondermeer Sony, Kenwood en Sharp.
In 1993 begon Tenlux met het produceren van een eigen
microfoonlijn en leverden zij daarnaast microfoons aan Sony, Sharp,
Electrovoice en Behringer.
De DM-938 is een eenvoudige dynamische unidirectionele zangmicrofoon.
Ik heb twee exemplaren van deze microfoon. Eén wordt
gebruikt door de drummer (voor de zang, wel te verstaan); de ander
dient als reserve.
|
|
Frequentiebereik: 80–15.000 Hz
Impedantie: 600 Ω
|
Behuizing: die-cast legering
Aansluiting: gold plated XLR
|
serienr.
s/n
|
aanschafdatum
13-12-2003
|
aanschafprijs
€ 40,00 p.s.
|
leverancier
Feedback
|
Terug naar boven
Effectprocessor en equalizers
De Behringer Virtualizer® Pro model DSP2024P
|
1 maart 2004
|
De Virtualizer van het Duitse Behringer is lange tijd een
standaard geweest in veel studio's en bij P.A.-settings. In
september 2001 lanceerde Behringer de opvolger: de Virtualizer
Pro, een "high-performance 24-bit multi-engine effects
processor". Het bouwjaar van ons exemplaar is maart 2002.
|
|
De DSP 2024 heeft 71 effecten, de meeste in echt stereo.
Behringer spreekt overigens niet van effecten, maar van algoritmen.
Zo zijn er "virtual room" reverbs en delays,
modulatie-algortimen, dynamics, psycho-akoestische effecten,
equalizers, buizen- en versterker modeling, distortions en diverse
speciale effecten als een 24-bits sampler (64 kHz), voice
canceller en vocoder.
Per effect zijn maximaal zeven parameters in te stellen en is een
hoog- en laag EQ in te stellen. De 24-bit Σ-Δ A/D en
D/A-converters hebben een 64/128× oversampling.
De Virtualizer Pro heeft 100 fabrieksinstellingen en 100 vrije
geheugensets.
Aan de achterzijde zijn - naast de MIDI in/thru/out - twee in- en
uitgangen aangebracht, elk met een gebalanceerde XLR en een
jacktoegang.
|
serienr.
L0170042147
|
aanschafdatum
3-10-2002
|
aanschafprijs
€ 159,00
|
leverancier
Feedback
|
Terug naar boven
De Sansui SE-1000 Stereo Graphic Equalizer
|
1 maart 2004
|
|
De SE-1000 is een 2×7-bands stereo equalizer met de
frequenties 60 Hz, 150 Hz, 400 Hz, 1 kHz, 2,4 kHz, 6 kHz en 15 kHz.
Per frequentie kan ±12 dB bijgesteld worden.
|
Aan de equalizer kunnen maximaal twee (stereo-)bronnen worden aangesloten.
|
serienr.
507080724
|
aanschafdatum
14-12-1989
|
aanschafprijs
€ 89,85
|
leverancier
Maigret Utrecht
|
Terug naar boven
De Alecto GE-106 Stereo Graphic Equalizer
|
1 maart 2004
|
Ook de GE-106 - van het eveneens Japanse Alecto - is een stereo equalizer, zij het met 1×10-bands controls voor de frequenties 30 Hz, 60 Hz, 120 Hz, 240 Hz, 500 Hz, 1 kHz, 2 kHz, 4 kHz, 8 kHz en 16 kHz. Per frequentie ±12 dB.
|
|
De Alecto is door gitarist Auke Plat verbouwd om te dienen als
gitaarequalizer. Omdat ik tevreden ben over het geluid van mijn
Fender versterker, staat de EQ
thans werkloos in de oefenruimte.
|
serienr.
s/n
|
aanschafdatum
begin jaren '90
|
aanschafprijs
schenking
|
vorige eigenaar
Auke Plat
|
Terug naar boven
Versterkers en luidsprekers
De Phonic Powerpod 1860II Powered Mixer
|
1 maart 2004
|
|
In klassiek mengtafelontwerp heeft de Powerpod 1860II veel
handige toevoegingen, die niet op alle powermixers terug zijn te
vinden.
De 1860II is een 2×300 watt powermixer (brug: 600W/8Ω)
met twee limiters, 8 mono microfoon/lijningangen, vier
stereo-ingangen en een 2T-ingang. De 8 mono-kanalen hebben elk
een eigen +48V phantom powerswitch, zowel gebalanceerde XLR als
ongebalanceerde jack-ingangen en een low cut filter om
bijgeluiden te onderdrukken. Kanaal 1 t/m 12 heeft elk een
piek-indicator, een gainregeling, een 3-band parametrische
equalizer, een effectpot en een panner.
|
|
Alle kanalen (ook de laatste twee stereo-kanalen 13 t/m 16)
hebben twee pre-fader monitor- en een volumeregeling, PFL en een
on/mute schakelaar.
|
De Powerpod heeft 16 vooringestelde digitale effecten aan boord
(DSP effects): reverbs, delays, echo, plate, flanger, 2 ×
chorus en 2 combinatie-effecten inclusief een effectfader. Een
externe effectmodule kan eveneens aan de
Powerpod gehangen worden.
Een 2×7-bands grafische equalizer (60 Hz tot 16 kHz;
±12 dB) is aanwezig op de eindversterker.
Twee afzonderlijk regelbare (P.A.) monitoruitgangen, een
stereo Zone 2-uitgang met volumeregeling voor een volgende
versterker, een stereo (studio) monitoruitgang, een mono-uitgang
met eigen fader zijn aan de rechterzijde te vinden.
Uiteraard is een masterfader aanwezig; de speaker-uitgang is
voorzien van speakon connectors.
|
|
De hele mixer is compact vormgegeven en weegt net iets meer dan
20 kilogram. De Powerpod 1860II is mijns inziens echt een
aanrader voor repetities en kleine optredens.
|
serienr.
SA122410
|
aanschafdatum
28-12-2001
|
aanschafprijs
€ 899,00
|
leverancier
Feedback
|
Terug naar boven
De Samson Resound RS215 en RS10 PA-speakers
|
8 december 2004
|
Bij mijn stukje over de Marlboro
versterker staat een
verhandeling over het belang van een goede symbiose tussen
versterker, luidspreker en kabinet. Bijna vijftien jaar hebben wij
gebruik gemaakt van een combinatie die die samenhang niet echt
recht meer deed: een 1978-er LEM zanginstallatie
met twee in 1975 gebouwde Dynacord
D410 speakers.
Een upgrade was hard nodig. Eind 2001 werd de LEM vervangen
door de prima Phonic Powerpod 1860II powered
mixer en medio 2004 zijn, voor zo'n € 800, vier Samson
Resound front of house-speakers aangeschaft.
|
De twee 2×15" fullrange speakers en de twee 10"
sidefills worden voornamelijk gebruikt voor repetities met af en
toe een optreden in een kleine zaal.
De firma Samson,
die ook Hartke
en Zoom
fabriceert en distribueert, werd zo'n 15 jaar geleden opgericht
door de zoon van muziekhandelaar Sam Ash. Sam's Son is
vooral bekend van zijn (draadloze) microfoonsystemen, maar bouwt
ook goede (zang)versterkers en speakersystemen.
De Resound PA Speakers hebben een stevige geharmoniseerde behuizing
met ruwstalen roosters, stoothoeken en een zwarte tapijtbekleding.
De Resound RS10 is een 2-weg fullrange speaker met een 10"
woofer en een 1" hoorn met 44 mm compressiedriver voor de
hoge tonen. De RS10 heeft een opgegeven RMS-vermogen van 125 watt
bij een impedantie van 8Ω.
In de Musicmaker
van november 2004 wordt de grotere broer van de RS10 besproken: de
RS12M.
|
|
Enkele citaten: "Staande voor de 12M kon ik het volume
flink opschroeven tot er een begin van feedback werd waargenomen,
prima dus! Het laag van de speaker was voldoende en ook het hoog
klinkt keurig. [...] De woofer produceert aardig laag zonder
'flubberig' te worden. De verstaanbaarheid, niet onbelangrijk bij
monitors, is voldoende".
Ook de Resound RS215 is een 2-weg fullrange speaker, maar dan met
twee 15" woofers en een 1" hoorn met 44 mm
compressiedriver. De RS215 heeft een opgegeven RMS-vermogen van
350 watt bij een impedantie van 4Ω.
Zowel de RS10 als de RS215 hebben twee ¼" klink- en
twee Speakon®-aansluitingen, waarmee doorlussen mogelijk is.
|
MEER INFORMATIE
- Powered Samson. Musicmaker 2004; 27(11): 47.
|
RS215
|
serienrs.
2154C0319 2154C0358
|
aanschafdatum
3-7-2004
|
aanschafprijs
2 × € 279,00
|
leverancier
Odeon Doetinchem
|
RS10
|
serienrs.
104C0413 104C0419
|
aanschafdatum
3-7-2004
|
aanschafprijs
2 × € 119,00
|
leverancier
Odeon Doetinchem
|
Skytec stands
|
serienrs.
n.v.t.
|
aanschafdatum
3-7-2004
|
aanschafprijs
2 × € 40,00
|
leverancier
Odeon Doetinchem
|
Terug naar boven
De Wharfedale Chevin XP
|
1 maart 2004
|
De Chevin XP is een oude serie van het Engelse Wharfedale. De
7"-speakers zitten in een gesloten behuizing en op de kast
is niets anders terug te vinden als het serienummer.
Ook op het Internet heb ik niets kunnen vinden over de Chevins.
De Wharfedales hebben jarenlang bij mijn oma dienst gedaan als
hifi-speakers. Thans gebruik ik ze als studio-monitor in de
oefenruimte.
|
|
serienr.
122174 & 122185
|
schenkingsdatum
2002
|
prijs
schenking
|
F. de Meijer (Soeminah)
26-1-1905 - 29-1-2001
|
Terug naar boven
De Bose 301 Music Monitor-II
|
1 maart 2004
|
|
De Bose 301 Series II "Direct-Reflecting" luidsprekers
waren in de jaren '80 in veel huiskamers terug te vinden. In de
huiskamer gaat mijn voorkeur meer uit naar mijn Warfedale CD70-2
speakers, maar de 301's zijn prima monitoren voor in de
oefenruimte.
De boxen zijn asymmetrisch opgezet - ze zijn ook apart gelabeld
als 'links' en 'rechts' - en hebben een apart compartiment voor
twee 3" tweeters. De 8" woofer heeft een basreflex.
Het frequentiebereik van de 301 ligt tussen de 1,5 en 2,5 kHz; de
nominale impendantie is 8Ω. Maximale RMS per speaker is 75
watt.
|
serienr.
334651
|
aanschafdatum
± 1983
|
aanschafprijs
onbekend
|
leverancier
onbekend
|
Terug naar boven
Recording
De Tascam Portastudio 424
|
1 maart 2004
|
De Portastudio 424 is zowel een viersporen "multitrack
master" cassetterecorder als een volledige 8×2
mixer.
Er zijn vier mono 50kΩ microfoon/line-ingangen en een
stereo 10kΩ ingang. Dynamische microfoons, gitaren of
keyboards zijn rechtstreeks in te pluggen, maar een koppeling met
de lijnuitgangen van bijvoorbeeld de powered mixer is ook
mogelijk.
Twee line out L&R/tape out, een sync in/tape out en een sync
out/tape out zijn op de achterzijde aangebracht. De ingangen zijn
5kΩ en de uitgangen 1kΩ bij een impedantie van 10
dBV.
|
Eigenaar: Course Flemming.
|
De 424 heeft een effect send/return en een hoofdtelefoonaansluiting,
beide met een masterregeling. De kanalen 1-4 hebben elk een
parametrische equalizer (10 kHz, 100 Hz) , een effect- en een
panningpot. De dbx ruisonderdrukking is van het Type II.
De snelheid is variabel instelbaar in hoog (9,5 cm/sec.), normaal
(4,8 cm/sec.) of laag (2,4 cm/sec.). Met de pitch control is nog
±12% bijstelling mogelijk.
Tascam is overigens een onderdeel van het Japanse TEAC Professional
Division.
|
serienr.
221501
|
aanschafdatum
onbekend
|
aanschafprijs
onbekend
|
leverancier
onbekend
|
Terug naar boven
Overige randapparatuur
De Pioneer CLD-160K LaserKaraoke speler
|
1 maart 2004
|
|
De Pioneer CLD-160K volgde in 1996 de CLD-150K op en was de enige
(en laatste) dedicated Laser-Karaoke speler voor de Europese
consumentenmarkt.
Ons exemplaar is gebouwd in januari 1998 en is de derde (en beste)
CD-V speler die wij hebben aangeschaft.
|
De CLD-160K speelt CD-Videos, CDs en Laserdisks af - ongeacht PAL
of NTSC.
Met de ingebouwde voice-killer ("One Touch Karaoke") is
het mogelijk de zangstem uit bestaande CDs te filteren. Met behulp
van de digitale pitch control kan de muziek 5 tonen hoger of lager
worden weergegeven, zodat deze beter aansluit bij de zanger(es).
Op de Pioneer is een regelbare digitale echo aanwezig, maar zijn
ook enkele presetgalmen mogelijk. De twee microfooningangen zijn
afzonderlijk regelbaar.
|
serienr.
QA8405322 P
|
aanschafdatum
19-4-1996
|
aanschafprijs
€ 736,03
|
leverancier
Steenweg Utrecht
|
Terug naar boven
|