|
|
Home » Gehad ... » Gitaren
De gitaren
De Merkloze 12-string
|
1 maart 2004
|
Stel, je hebt altijd al eens willen spelen op een 12-snarige
gitaar. En stel, je ziet er een liggen bij de lokale
kringloopwinkel voor 10 gulden (€ 4,50). Dan ben je al
snel een gitaar rijker.
Alle kenmerken die konden leiden tot de herkomst van de gitaar
waren reeds verdwenen. Als dit al een redelijke gitaar was
geweest, dan heeft die een heel zwaar leven gehad. De gitaar die
ik kocht had volgens mij waterschade gehad. Het bovenblad was in
ieder geval enorm verweerd en er zaten veel zwarte plekken op het
hout. Na flink wat poetsbeurten en het vervangen van de twaalf
snaren, was het instrument bespeelbaar.
Lekker spelen heeft de gitaar nooit gedaan. Ook de stemmechanieken
waren verre van soepel. Ik vond het de gitaar echter niet waard
deze te vervangen.
Omdat mijn vriendin (of net-echtgenoot) een
Melody 12-string
had die beter speelde en ik iemand tegen kwam die wel interesse
had in een 12-string heb ik de gitaar weggegeven. Zonder spijt.
|
|
Terug naar boven
De Hondo II "SG"-kopie
|
1 maart 2004
|
|
De Koreaanse Hondo II was een goedkope kopie van de Gibson SG.
Met een body van triplex en een - ontstemmende - tremolo met een
enkele springveer is het uiteraard geen klasse-gitaar, maar er
kon mee gespeeld worden.
Live heeft de gitaar nooit dienst gedaan. De Hondo II was, samen
met de Kinor bas mijn
eerste elektrische gitaar. Mijn broer en ik hebben hierop onze
eerste nummers gespeeld, met als versterker een onvervalste
Philips-buizenradio uit de jaren '50!
De "SG" had twee blikken microfonische elementen die
qua uiterlijk voor humbuckers door moesten gaan. Op de gitaar
waren twee toon- en twee volumepotmeters aangebracht en een
driestandenschakelaar. De gitaar was gespoten in typisch jaren
'70-bruin.
Na de aanschaf van een "echte" Vantage Witch-gitaar
door mijn broer werd mijn SG - en de Hondo II Les Paul-kopie van
mijn broer - voor een paar tientjes van de hand gedaan.
|
Terug naar boven
De gitaareffecten
De zelfbouw fuzz
|
1 maart 2004
|
Het enige effectpedaal voor de gitaar dat ik niet meer heb is een
zelfgebouwde fuzzbox. Dit apparaat is - toen ik in mijn eerste
bandje speelde - gebouwd door de gitarist, die nogal handig was
met elektronica.
Veel kan ik mij niet meer herinneren over het kastje. Ik heb er
ook geen foto van. Er zaten geen potmeters op de fuzz; het was
aan- of uittrappen.
Het kastje was geheel van aluminium en had de grootte van een
pakje sigaretten. Het spreekt voor zich dat er van externe voeding
geen sprake was.
|
Terug naar boven
De gitaarversterker
De Marlboro G-40R
|
1 maart 2004
|
|
De Marlboro G-40R is een 40 watt combo-gitaarversterker met een
12" luidspreker en een veren-reverb. De G-40R heeft drie
ingangen (hoog, midden en laag), vermoedelijk om ook eventueel
een bas of keyboard te kunnen versterken.
Het combo heeft verder een hoog- en laagtoonregeling, een
mastervolume en schakelaar/potmeters voor de verengalm en de -
wat obsolete - tremolo. Links naast de hoofdschakelaar aan de
voorzijde zit de zekering.
Aan de achterzijde zijn drie jack-uitgangen te vinden voor een
externe luidspreker, een hoofdtelefoon en een voetschakelaar voor
het aan- en uitschakelen van de galm.
De versterker had een prima geluid (zie ook het Marlboro-verhaal
hieronder). De luidspreker hield er nochthans op een gegeven
moment mee op. Achter de oorzaak ben ik niet gekomen, maar
dankzij gitarist Auke Plat kon ik er een 12" Celestion
inzetten die hij nog had liggen.
Met de nieuwe luidspreker heeft de Marlboro nog jaren dienst
gedaan, tot er weer kuren kwamen.
|
Inmiddels was ik - noodgedwongen maar niet tegen mijn zin - ook
steeds meer gitaar gaan spelen en was een snelle oplossing
geboden: ik kocht een Fender
Champion.
De Marlboro heeft er nog een paar jaar werkloos naast gestaan,
totdat een gitaarspelende vriend van mij verlegen zat om een
versterker. Ik zei hem dat hij de Marlboro mocht hebben, maar dat
'ie het niet meer deed. Het kostte hem - techneut - geloof ik een
uur om het ding weer tot leven te wekken...
|
serienr.
onbekend
|
aanschafdatum
onbekend
|
aanschafprijs
± € 180,00 (occ.)
|
leverancier
Musica Deventer
|
Het Marlboro-verhaal over wattage
|
Bij Marlboro denk ik toch eerst aan tabak. Hier moet ik echter
niet als roker denken, maar als rocker. Marlboro Sound Works is
een versterkerdivisie van Musical Instrument Corporation of
America (MIPA) uit Syosset NY.
De fabrikant leverde bij hun versterker een aardig goed verhaal
over de relatie tussen power en sound. Veel
gitaristen pochen met hun wattage en ook op discussiesites als
Gitaar.net zijn
regelmatig threads te lezen waar vragen gesteld worden over welk
wattage belangrijk is.
Het verhaal wil ik daarom, iets verkort, hier weergeven.
Tenzij je naar een concert gaat met een groep techno-freaks,
zal je nadien geen opmerkingen horen als "Die gitarist kreeg
een prachtig wattage uit zijn gitaar". Wat je de band hoort
creëren is geluid, geen elektriciteit. Muziek is geluid. Watt
is een meetschaal voor elektriciteit en dus onhoorbaar. Als de
elektrische wattage door een luidspreker heen gaat, wordt dit
omgezet in akoestische wattage. Deze akoestische wattage wordt
gemeten in decibel (Db) en dát is wat wij geluid noemen.
Nu wordt muziekapparatuur in wattage ingedeeld. Vroeger was dit
de eenvoudigst bruikbare indicator die als standaardmaat gebruikt
kon worden voor de performance van een versterker. Tegenwoordig
wordt watt alleen gebruikt als eenheid voor de elektrische kracht
van de eindversterker en niet voor het geluid.
Aangezien een luidspreker noodzakelijk is om de elektriciteit om
te zetten in geluid, zegt het wattage alleen niets over de
kwaliteit van het geluid op het gewenste volume. Natuurlijk kan
een versterker heel hard gaan. Maar jouw publiek betaalt geen
kaartjes om te horen hoe hard jij kunt spelen, maar wel om hoe
goed jij het kunt - en hoe goed jouw geluid is. Een goed geluid
met een gecontroleerde distortion is het resultaat van veel
elementen; niet alleen van een hoog wattage.
Bij het ontwerpen van een geluidssysteem is het eenvoudig extra
watt toe te voegen, maar het is moeilijk die elektrische wattage
om te zetten in akoestische wattage. Als gezegd, wordt dit
omgevormd door de luidspreker (en de kast). De effectiviteit van
de luidspreker wordt bepaald door de hoeveelheid watt die die
succesvol om kan zetten naar geluid. In dit omzettingsproces
vloeit de meeste energie weg als warmte in de coil van de
luidspreker (in de natuurkunde heet dit dissipatie). Consequentie
hiervan is, dat de effectiviteit doorgaans laag is: een
luidspreker met een efficiency van 10% wordt als goed aangemerkt.
In een effectief systeem werken alle componenten samen. Zij moeten
elkaar ook aanvullen om een goed geluid weer te kunnen geven.
Probeer maar eens een andere speaker op jouw versterker - dezelfde
volume- en tooninstellingen houdend - en hoor het verschil in
toon en geluidsniveau.
Stel, je hebt een 100 watt-versterker dat is aangesloten op een
2%-efficiënt(e) luidspreker(systeem). De kosten voor zo'n
complete set zijn bijvoorbeeld € 600, oftewel € 6
per watt. Het akoestische wattage is 2% × 100 = 2.0.
Als je een ander systeem hebt, bijvoorbeeld een 50 watter van
€ 300 (oftewel ook € 6 per watt) maar met een
speaker efficiency van 10%, dan is het akoestische wattage
10% × 50 = 5.0. Drie akoestische
watt meer dan de 100 watter.
Deze 3 akoestische watt verschil betekent een decibelstijging van
meer dan 10 Db. Met andere woorden: ook al is het een systeem van
50 W, het produceert twee keer zo veel geluid als de 100 watter
tegen dezelfde prijs per watt. Alleen omdat de luidspreker beter
is.
Zelfs al heb je een 50 W-systeem met een luidspreker met 4%
effectiviteit (zodat ze beide 2.0 akoestische watt produceren),
dan zal de 50 watter doorgaans alsnog beter klinken omdat die
eenvoudigweg efficiënter werkt.
De mores is dus: betaal voor geluid en niet alleen voor wattage.
Voor- en eindversterker, luidspreker(s) en de kast moeten elkaar
dus complementeren. Het betoog is niet bedoeld om aan te geven
dat hoge wattages niet goed zijn. Wel om te voorkomen dat het
wattage het enige is wat telt bij de aanschaf van een versterker,
zeker als de prijs een meewegende factor is.
|
Terug naar boven
|