|
|
Home » Instrumentarium » Het bassortiment
Het bassortiment
De Ibanez Soundgear SR885LE
|
1 maart 2004
|
De Soundgear heeft twee actieve laag-impedantie elementen van het
type Jazzbass (Active LO-J5). De actieve "EQ-BII"
toonregeling is te bedienen met twee potmeters. Verder heeft de
bas een balans- en een volumeregelaar.
De maten: 45-19-21. Dat wil zeggen: 45 mm op de kop, 19 mm op de
eerste fret en 21 mm op de 12e fret. Voor een vijfsnarige bas is
dat een smalle hals. Voor sommigen is dat hèt nadeel van
de Ibanez-bassen, zelf ben ik daar juist erg tevreden over. De
bas heeft daardoor een snelle actie en is goed bespeelbaar voor
mijn (smalle, lange) vingers.
De klank - daar gaat het natuurlijk om - is ook goed. Er zit
voldoende laag in de bas, waarbij de klank helder blijft. Ik houd
zelf dan ook van een duidelijke heldere basklank. Het basgeluid
van Marc van Reusel op de LP Master of the Game van
Horizon (CBS, 1985) is een mooi referentiepunt. De Ibanez voldoet
aan die maatstaf.
|
serienr.
F912512
|
aanschafdatum
27-2-1990
|
aanschafprijs
€ 544,54
|
leverancier
Eiland Muziek
|
Terug naar boven
De M.V. Pedulla Series II 4F-PJ Standard Edition fretless
|
1 maart 2004
|
|
De Amerikaanse bassenbouwer Michael Vincent Pedulla is vermaard
om zijn fretloze bassen met een herkenbare bodyvorm en gelakte
hals. Deze hals is doorgaans gemarkeerd met fretlijnen en
positie-dots. Zo ook deze Series II uit 1994. De Series II serie
werd door Pedulla geïntroduceerd in 1988.
De firma Pedulla werd door Michael en zijn broer Ted eind jaren
'70 opgericht. Na aanvankelijk akoestische en enkele elektrische
gitaren te hebben gebouwd, zijn zij zich gaan specialiseren in
handgemaakte bassen. De meegeleverde folder heeft als slogan:
"We make basses the same way you play them: with our
hands". Kenmerkend voor de Pedulla-bassen zijn de
Bartolini-elementen, welke speciaal voor M.V. Pedulla zijn
ontworpen.
De Series II bassen hebben een geschroefde hals en zijn in twee
versies geproduceerd: de Custom Edition en de Standard Edition,
beide met een PJ-combinatie Bartolini's. Mijn Series II Standard
heeft een populieren body, een tweedelig gelamineerde esdoorn hals
en een palissander toets met 22 witte fretlijnen.
|
De Series II Standardheeft zwarte Gotoh hardware en een eenvoudige
set draaiknoppen: volume, balans, toon. De Bartolini's zijn bij
de Standard passief, maar hebben een hoge output. Ondanks deze
passieve elementen heeft de Pedulla veel meer power dan de
met actieve elementen en elektronica uitgeruste
Soundgear.
Het model is - volgens mijn bescheiden mening - erg fraai. Terecht
spreekt Pedulla zelf van "a great bottom line".
|
|
De maten van de Pedulla: 38 mm op de kop, 21 mm op de eerste fret
en 23½ mm op de 12e fret. De body (lengte: 476 mm, breedte: max.
330 mm en dikte: 44½ mm) is afgelakt in 'satijn' (zwart) en heeft
helaas een ferme buts op de zijkant opgelopen door een ongelukkige
val uit de standaard.
Een fantastische bas, met dank aan Edwin van Huik voor de tip.
|
serienr.
0338
|
aanschafdatum
6-8-1994
|
aanschafprijs
€ 678,40
|
leverancier
Wils Muziekimport
|
Terug naar boven
De Clarissa G-330 EL Naturali
|
1 maart 2004
|
Deze Ovation-imitatie is in november 1989 gebouwd door het
Italiaanse "C.L. Strumenti Musicali". Vier maanden later
kocht ik de Clarissa G-330 bij Bergmann in Arnhem inclusief
fraaie koffer.
Over de fabrikant is niets (meer) te vinden. De Clarissa heeft
geen serienummer.
|
|
|
De elektro-akoestische bas heeft een pièzo-element onder
de brug, passieve elektronica, een volume- en een toonpotmeter.
Puur akoestisch is de bas niet erg luidklinkend. In het samenspel
met een klassieke gitaar kan de Clarissa redelijk meekomen; met
een westerngitaar - zeker met de 12-snarige
Melody - is hij kansloos.
|
Ik bespeel de bas dan ook meestal versterkt. Zowel op de
Trace Elliot toren als op de
Trace Acoustic klinkt hij goed en
helder. Echt laag heeft de bas echter niet.
|
De bas is medium scale; de houtsoort van de hals en
het dek is mij niet bekend. De klankkast is - net als bij de
originele Ovations - van carbongrafiet. Dit Roundback-design
is door Ovation ontworpen om een sterke, heldere toon weer te
geven.
|
Terug naar boven
De Westone Raider I
|
1 maart 2004
|
|
Westone van het Japanse Matsumoku (die ook de Aria, Epiphone en
Vantage-gitaren bouwde)
is in de jaren '60 al een van de spelers in de race om het
goedkopere segment tegen bijvoorbeeld Ibanez van Fuji Gen-Gakki.
In 1987 is de Matsumoku-productie in Japan beëindigd en komen
de Westone's uit Korea.
Deze Raider I bas heeft bouwjaar 1983 en is dus nog van Japanse
origine. Het is overduidelijk een Explorer-kopie, maar wel met
een eigen stijl. Zo is de achterzijde van de body niet bol maar
hol en is de verhouding van de "wyber®" beter dan
de (oorspronkelijke) Explorerbassen van Gibson zelf.
Het model van de Westone paste zeer goed in de muziekstijl die ik
destijds speelde: heavy metal. De bas zelf is geen uitblinker,
maar voor de daarvoor bestemde doelen voldeed hij toen. Standaard
heeft de Raider I één P-element; er is ook een
Raider II met twee elementen. Omdat de bas vrij ondefinieerbaar
klonk, besloot ik al gauw een element bij te plaatsen: een
Schaller JB6-type (zie ook de tekst bij de Kinor
hieronder).
|
Omdat de elektronica-ruimte erg beperkt was en ik niet nog meer
wilde gutsen in wat toen mijn hoofdinstrument was, heb ik de
volume en toonregeling omgezet naar twee keer volumeregeling.
Een laatse modificatie aan de bas betreft de brug. De
oorspronkelijk brug was zeker degelijk. Het was voor mij alleen
onbegrijpelijk dat deze was uitgevoerd in geelkoper, in
tegenstelling tot het chroom van overige hardware.
|
|
Deze vreemde combinatie komt overigens ook voor op enkele rond
dezelfde tijd gemaakte Concord en Thunder Series. De bas was
gekocht voor het uiterlijk, dus ik heb de brug vervangen door de
Schaller 3-D4 brug die
eerst op de - triplex - Kinor bas geschoefd
was. Door deze Schaller werd de actie van de Westone wel erg laag,
hetgeen naast soepel rag- en tapwerk ook veel snarengekletter tot
gevolg had.
|
|
De Westone staat er eigenlijk nog voor de sier, te wachten op een
absolute beginner die er nog wat in ziet. Het instrument is flink
gebruikt, hetgeen ook te zien is aan de vele lakbeschadigingen en
de barst in de 'oksel' van de punt.
|
serienr.
3022761
|
aanschafdatum
16-2-1985
|
aanschafprijs
€ 406,13
|
leverancier
Eiland Muziek
|
Terug naar boven
De Kinor EB101W
|
1 maart 2004
|
De Kinor heb ik nog steeds, vandaar dat de bas in deze rubriek
staat en niet bij "Gehad ...".
De bas is uiteraard onverkoopbaar en is door mij in de loop der jaren
gruwelijk mishandeld voor testdoeleinden en uitprobeersels.
Op de kleine foto's is de huidige - gemolesteerde - staat van de
bas te zien. Een kleine historie: al snel na de aanschaf van de
bas verfraaide ik de kop met behulp vam Oost-Indische inkt en
wrijfletters van een "Fender Precision Bass" logo. Zoiets heet
wishful thinking en vele muzikanten waar ik mee speelde
waren op het eerste gezicht even van hun stuk gebracht. De zeer
beroerde stemmechanieken verving ik door een nieuwe set, welke
eigenlijk bedoeld waren voor een echter Precision. Het paste maar
net op de smalle kop van de Kinor, maar hij ontstemde niet meer.
Een paar jaar later bracht ik een grote hoeveelheid studs
aan op het witte vlak op de body. Dit naar een idee van Gene
Simmons (KISS). Nog wat later besloot ik de witte lak te vervangen
door zwarte verf(!). De body is geheel afgeschuurd, de gaten die de
studs achterlieten gevuld met vloeibaar hout (qua kwaliteit niet
beter als het triplex waar de body van gemaakt was) en de body
bespoten met een paar lagen HEMA-hoogglansverf,...
In de Kinor hebben verschillende elementen gezeten: een Schaller
JB6-pickup (later geplaatst in de Westone
hierboven) en een Ibanez Super J8 basshumbucker. Ook de elektronica
heeft heel wat wijzigingen ondergaan. Zo zijn er verschillende
schakelaars bijgeplaatst: een voor de fase-switching van de
humbucker, een elementenkeuzeschakelaar en een schakelaar om de
phase shifter te activeren. Deze Solec
Phase Shifter had ik uit zijn behuizing gehaald en in de bas
gebouwd. Inmiddels zit de - nog steeds werkende - phase shifter
weer in de originele bezuining.
Naast extra schakelaars is ook de volume- en toonregeling verdubbeld
en heeft de bas, naast een (verplaatste) mono-uitgang ook een
DIN(!) stereo-uitgang gekregen.
De laatse modificatie betreft de brug. In 1987 kocht ik een
Schaller 3-D4 brug welke
ik eerst op deze Kinor geschroeft heb. De brug was en is meer
waard als de hele bas bij elkaar, maar het stond wel goed. Ook de
Schaller 3-D4 heb ik later geplaatst op de kwalitatief betere
Westone. De waardevastheid van de brug
heeft overigens ook díe bas overtroffen.
|
serienr.
n/a
|
aanschafdatum
begin jaren '80
|
aanschafprijs
rond de € 70,00
|
leverancier
Muziek Centrale Arnhem
|
Terug naar boven
De baseffectprocessor
De Boss GT-6B Bass Effects Processor
|
1 maart 2004
|
Eindelijk, daar was die dan! De basversie van de GT-6. Eind 2002
kocht ik de multi-effectprocessor die de losse
effectpedalen moest gaan vervangen. De GT-6B heeft de geroemde
en verguisde COSM modeling technologie aan boord met de bekende
(voor)versterker- en speakersimulatie. Daarnaast heeft de GT-6B
uiteraard een keur aan compressoren, chorussen, delays, wah-wahs,
oversturing, slap-effecten, looping en synth-baseffecten.
Bij het normale baswerk maak ik beperkt gebruik van effecten;
meestal een lichte chorus. Omdat ik bij mijn huidige band - zeker
door het ontbreken van een solo-gitarist - erg veel expressieve
vrijheid heb, maak ik met name bij solo's dankbaar gebruik van het
arsenaal onder de voetschakelaars: octaver, delay, pitch-shifter
of wah-wah (eindelijk met een voetpedaal).
De effectprocessor is via de effectloop verbonden aan de
Trace Elliot; via de DI gaat het geluid ook
naar de mengtafel.
De effecten zijn grofweg te verdelen in compressors/limiters,
overdrives/distortions, chorussen, reverbs/delays, wah-wahs en
speciale effecten (FX-1 en FX-2). Deze laatste effecten bestaan
onder andere uit: octaver, enhancer, defretter, ring modulation,
phaser, flanger, harmonist, pitch shifter, pedal bend, auto slap,
vibrato, tremolo/panner en bass synthesizer.
De Preamp/speaker module bestaat uit een 3-bands equalizer en de
eerder genoemde versterker- en speakersimulatie. De gemodeleerde
versterkers zijn de Ampeg B-15 ("Flip Top"), de Fender
Bassman 100 ("B Man"), de Acoustic 360 ("Bass
360"), de Trace Elliot AH600SMX ("T.E."), de SWR
SM-400 ("Session") en de Ampeg SVT ("Concert
810"). Bij de speaker modeling kan gekozen worden voor de
originele speaker behorend bij de gekozen versterker, of voor de
Trace Elliot 1518 ("1×15 inch"),
de SWR Big Ben ("1×18 inch"), de Acoustic 402
("2×15 inch"), de SWR Goliath ("4×10
inch") of de Ampeg 810E ("8×10 inch").
Alle effecten zijn regelbaar en vanzelfsprekend zijn de
instellingen en de effectketens op te slaan.
Uitgangen zijn er ook voldoende: twee mono jacks (L/R), een
hoofdtelefoonaansluiting, twee gebalanceerde XLRs (L/R), een
digitale uitgang en MIDI in/uit. Het uitgangsniveau is instelbaar.
De GT-6B heeft ook een stemapparaat aan boord, een bypass-regeling
en de mogelijkheid om via "Sound-on-sound" (SOS) drie
tot zes seconden een loopje op te nemen waar desgewenst overheen
gespeeld kan worden.
Meer informatie is te vinden op de
Roland-site.
|
serienr.
ZP63139
|
aanschafdatum
3-10-2002
|
aanschafprijs
€ 575,00
|
leverancier
Feedback
|
Terug naar boven
De basversterker
De Trace Elliot AH150
|
1 maart 2004
|
Een Trace Elliot. Wat kan een bassist zich nog meer wensen? Ja,
een Hartke of een Glockenklang. Ik blijf in ieder geval trouw aan
"Tante Trees". Helaas is de fabrikant - destijds ge-endorsed
door ondermeer Mark King, Doug Wimbish, John Entwistle, Tony Levin
en Nathan East - ter ziele. Trace Elliot maakte de fout door, naast
basversterkers, ook gitaarversterkers te gaan bouwen. Uiteindelijke
overname door Gibson leidde ertoe, dat alleen de Trace
Acoustic serie bleef bestaan.
De bastoren bestaat uit een 150 watt-versterker, voorzien van de
GP11 voorversterker, een 4×10" en een 1×15"
baskabinet.
De AH150 is - als Trace Elliot-versterkers - een Mosfet-versterker.
De top is er een uit de Mark V-serie. Sinds de start van Trace
Elliot in 1980 is de GP11 voorversterker de standaard geweest
voor hun hele bas-range. De GP11 heeft twee hoog-impedantie
ingangen, een gain-regelaar en een indicator waarmee een te lage
of een te hoge input (overload) feilloos aangegeven wordt.
|
|
De grafische equalizer heeft 11 faders (van 40 Hz tot 15 kHz) met
een bereik van +/-15dB. Met de balansregelaar is te regelen hoe
zwaar de equalizer gebruikt wordt. Een clean geluid is eveneens te
bewerkstelligen. Dat kan overigens ook door de met de voetschakelaar
te bedienen EQ aan/uit-schakelaar. De GP11 heeft een "middle-cut
pre-shaping" schakelaar, waarmee het laag en hoog wordt geboost
voordat het de equalizer bereikt.
Aan de output-zijde is een ruisonderdrukker te vinden, een
gebalanceerde laag-impedantie DI-uitgang (pre- en post-EQ te
schakelen), een effect send-return en twee uitgangen (signal
out/low level voor een volgende versterker en line out/high
level voor een eindversterker). Het spreekt dan voor zich dat
de GP11 ook een line in/preamp link heeft. De volumeregelaar
bepaalt tenslotte de hoeveelheid geluid,...
Het 4×10" 300 watt-baskabinet komt uit een latere serie:
Series 6. De 1048 (Classic) heeft dus vier 10"-luidsprekers
voor het zogenaamde "percussieve" geluid. De 1048
geeft een strakke bas met een goed midden.
Hoewel de kast als "lichtgewicht" werd aangeprezen
weegt hij toch zo'n 44 kilo! Veel van mijn (ex-)bandleden worden
niet zo vrolijk als zij denken aan het gesjouw van met mijn - in
totaal 97 kilo wegende - bastoren in verband met repetities of
optredens.
De 1×15" is weer uit de Mark V-serie. De 1518/5622 is
een 200 watt kabinet met een goed hoog en laag en juist een
genuanceerde dip in het midden.
Beide baskabinetten hebben XLR in- en uitgangen. Ik heb de kasten
doorgelust, dat wil zeggen: van de versterker naar de 1048 en van
de 1048 naar de 1518.
|
AH-150 TOP
|
serienr.
S5744
|
aanschafdatum
1-3-1990
|
aanschafprijs
€ 680,67
|
leverancier
Bassland/BMH
|
1048 BOX
|
serienr.
642/0803
|
aanschafdatum
1-3-1990
|
aanschafprijs
€ 680,67
|
leverancier
Bassland/BMH
|
1518/5622 CAB
|
serienr.
L5854
|
aanschafdatum
1-3-1990
|
aanschafprijs
€ 587,70
|
leverancier
Bassland/BMH
|
Terug naar boven
|