|
|
Home » Archief 2005/1
Archief eerste helft 2005
Hier vindt u de logs van januari tot en met juni 2005:
Trace Elliot is terug!
|
8 juni 2005
|
De Amerikaanse versterker- en instrumentenbouwer Peavey
kondigde een maand geleden "met trots" aan dat zij de
Noordamerikaanse distributierechten voor zowel de basversterkers
als de akoestische gitaarversterkers van Trace
Elliot heeft overgenomen. Hiermee komt hopelijk een eind aan
de doodse stilte sinds Trace Elliot vijf jaar geleden door
Gibson was
overgenomen.
|
|
Zowel de directeur van Trace Elliot, Clive Roberts, als oprichter
en topman van Peavey International Hartley Peavey, waren zeer
verheugd over de samenwerking die ervoor moet zorgen van de
marktpenetratie van Trace Elliot wordt vergroot. Peavey gaat voor
de distributie in Noord Amerika zorgen; de overige continenten
krijgen de Trace Elliots rechtstreeks vanuit het Britse Northans,
waar de versterkers worden ontworpen en gebouwd.
Trace Elliot startte in de jaren '70 als bouwer van exclusieve
basversterkers. Later werden ook (met succes) akoestische
gitaarversterkers gebouwd en - met veel minder succes -
elektrische gitaarversterkers.
|
Terug naar boven
Plannen voor een Nationaal Pop Museum in Den Haag
|
25 mei 2005
|
Vandaag is een stichting opgericht die een Nationaal Pop Museum
(NPM) in Den Haag wil bewerkstelligen.
|
In het stichtingsbestuur zitten onder andere cabaretier en
radiomaker Sjaak
Bral en Erik de Zwart, directeur Talpa
Radio.
Het NPM moet een beeld gaan geven van de Nederlandse jazz- en
popgeschiedenis van de jaren '50 tot nu. In het museum (±
6000 m²) is onder andere ook een podium, een gitaarwinkel en
een bibliotheek gepland.
Jammer is wel dat de domeinnaam nationaalpopmuseum.nl
al bezet is door de Rock & Art Hall Of Fame Holland.
|
|
Terug naar boven
De guitarrón en de bolombatu
|
18 mei 2005
|
Tijdens mijn vakantie op Curaçao kwam ik twee interessante
bas-instrumenten tegen. Een bekende (de guitarrón) en een
onbekende (een bolombatu).
|
|
Guitarrón
De guitarrón (ook wel gespeld als gitarron) is een erg grote Mexikaanse zessnarige akoestische bas met een enorme klankkast. Het instrument wordt gebruikt bij zogenaamde Mariachi-groepen. Deze oorspronkelijk Mexikaanse groepen bestaan, naast de zanger(s), doorgaans uit een of meer violisten, een of meer trompettisten, een Spaanse gitarist, een vihuela-speler (een vihuela is een kleine, hooggestemde, vijfsnarige gitaar) en een guitarrón-speler. Soms spelen er wel twintig muzikanten in een Mariachi-groep. De groep die ik in Curaçao zag - helaas weet ik de naam niet - bestond uit vijf man (zanger, violist, trompettist, gitarist, guitarrónist).
De guitarrón lijkt op een uit de kluiten gegroeide gitaar, maar is - net als de bas-'gitaar' - geen afgeleide van de gitaar. Het instrument is in de 16e eeuw ontstaan uit de Spaanse 'vingernagelbas', de bajo de uña. Door de enorme omvang is de bas goed hoorbaar en is elektrische versterking niet direct nodig.
|
De 'gewone' akoestische bas (zie bijvoorbeeld mijn Clarissa G-330) delft zonder versterking het onderspit naast een akoestische gitaar.
De guitarrón is fretloos, heeft ongeveer de mensuur van een Spaanse gitaar, erg dikke snaren en een hoge actie, waardoor de bespeler flink kracht moet zetten met zijn linkerhand. De snaren - in A D G c e a' stemming - worden doorgaans met twee snaren gelijk in octaven geplukt, waardoor het instrument mooi breed klinkt. De achterzijde van de guitarrón is scherp gewelfd, waarbij het dikste punt ongeveer tien centimeter dikker is dan de zijkant. Hierdoor hangt de guitarrón wat gekanteld om de schouders van de bespeler. Als het 20 kg wegende bakbeest een vlakke achterkant zou hebben, dan verrekt de guitarrónist ongetwijfeld zijn rechterarm.
|
Bolombatu
De bolombatu (ook bolonbata of bolon genoemd) zag ik in het indrukwekkende Afrika- en slavernijmuseum Kurá Hulanda in Willemstad-Otrobanda. De bolombatu is verwant aan de kora (of: korri), een Westafrikaanse harp die behoort tot het type van de halsharpen of de harpluiten.
De bolombatu wordt voornamelijk bespeeld in Guinée en wordt gebruikt als bas in kora-orkesten. Het tokkelinstrument heeft een grote korpus (een halve kalebas) van ongeveer 50 cm doorsnede die bespannen is met een dierenvel. Uit de kalabas steekt een lange steel (oorspronkelijk een jagersboog van de Mandinka's) waaraan drie (soms vier) snaren zijn aangebracht. De bolombatu heeft een erg percussieve basklank.
De instrumenten in het museum (er staan meer Westafrikaanse instrumenten als djembé's, xylofoons) mogen overigens worden bespeeld (in Nederlandse musea een doodzonde!).
|
|
De snaren van de bolombatu hingen echter dermate slap dat ik er geen geluid uit kon krijgen.
|
Terug naar boven
Zoekscherm werkt weer
|
10 april 2005
|
|
Door een programmeerfout mijnerzijds heeft de zoekmodule een
aantal maanden niet gewerkt. Alleen de drie hoofdpagina's
(beginscherm, deze pagina en de startpagina van frans.demeijer.com)
werden geïndexeerd.
De afgelopen tijd is door bezoekers van deze site wel gezocht met
het zoekscherm, maar dan moet helaas tevergeefs zijn geweest.
Vanaf heden werkt alles weer!
|
De meest gezochte inhoudelijke termen zijn overigens: tsunami
(20×), Indonesië (14×), Nederland (10×),
Aceh, Molukkers, indo en indo's (allen 6×). Muzikanten
zoeken niet?
|
Terug naar boven
Een klaplong door heavy metal?
|
10 maart 2005
|
Onderzoek van het Academisch Ziekenhuis van de Vrije Universiteit
Brussel (AZ-VUB) heeft aangetoond dat blootstelling aan luide
muziek grote schade kan veroorzaken aan de longen en mogelijk
kunnen leiden tot een spontane
pneumothorax (klaplong). Hoewel een klaplong doorgaans
vanzelf herstelt, kan deze soms ook dodelijk zijn.
|
Prof. dr. Marc Noppen, longarts in het AZ-VUB, ontdekte bij
toeval een verband tussen harde muziek en een klaplong. Twee van
zijn patiënten kregen hun klaplong toen zijn een popconcert
bezochten, een andere patiënt was aanwezig op een
studentenfeest met harde muziek en een vierde patiënt kreeg
een klaplong toen hij in een zogenaamde boomingcar zat
(bekend van de Delta Lloyd-reclame).
Nader onderzoek wees inderdaad uit dat een op de vijf
patiënten (van 15 tot 25 jaar) die een klaplong ontwikkelen
vooraf is blootgesteld aan te hoge geluidsniveaus op pop-,
techno- of rockconcerten of te harde muziek in de auto of thuis.
|
|
De zware bassen en lage frequenties van de harde muziek
veroorzaken vaak trillingen in de longen. Hierdoor kunnen
scheurtjes ontstaan en kan de long inklappen. Omdat er dan lucht
in de borstholte komt, ontstaat hevige kortademigheid.
In de media wordt redelijk sceptisch gereageerd op het onderzoek.
Prof. dr. H.M. Jansen, longarts in het AMC, kende geen
vergelijkbare gevallen in zijn praktijk. "In extreme
omstandigheden heeft elke luchtdrukverplaatsing effect op de
longen", aldus Jansen.
|
|
Prof. dr. P.N.R. Dekhuijzen, longarts in het UMC St. Radboud,
kende wel één DJ die zich na een concert met een
klaplong meldde. Volgens hem zijn vooral leptosome, rokende
jongemannen vatbaar hiervoor; "en die kom je op dat soort
concerten nogal eens tegen". In tegenstelling tot Jansen,
gaf Dekhuijzen aan ook gevallen te kennen uit de medische
literatuur.
Een zoekactie mijnerzijds in MEDLINE en EMBASE leverde overigens
alleen het artikel
van Noppen op.
|
Terug naar boven
Beatallica krijgt een bevel tot stoppen
|
20 februari 2005, update: 17 maart 2005
|
De internetsensatie Beatallica,
een band die het werk van The
Beatles met het geluid van de oude Metallica
combineert, heeft van de muziekuitgeverij van The Beatles
opdracht gekregen direct te stoppen met hun activiteiten.
|
Dit omdat Beatallica "onwettig gebruik" maakt van de
Beatles-composities "zonder toestemming of vergunning".
Sony/ATV Music
Publishing is de auteursrechteigenaar en de muziekuitgever
van de "composities die, individueel en/of gezamenlijk,
geschreven zijn door John Lennon, Paul McCartney, George Harrison
en Richard Starkey". In de gefaxte
waarschuwing
betreffende opzettelijke auteursrechtovertreding (73 Kb PDF)
claimt Sony/ATV dat het gebruik van de Beatlesnummers door
Beatallica "zonder uitdrukkelijke toestemming of vergunning
substantieel en onherroepelijke schade heeft veroorzaakt en
blijft veroorzaken en direct de rechten schendt van Sony/ATV".
|
|
Toen Metallica-voorman James Hetfield vorig jaar door het
tijdschrift Kerrang!
werd gevraagd of hij ooit van Beatallica had gehoord, antwoordde
hij: "Yeah. I heb hen gehoord. Dat was verbazingwekkend.
Iemand heeft daar een hoop denkwerk en talent ingezet!" Op
de vraag of hij dat sarcastisch bedoelde, zei hij: "Nee,
helemaal niet. Ik hoorde Beatallica online. Dat was een jaar
geleden, of langer. Het was behoorlijk verrassend. Het is vrij
goed uitgedacht en ik ben blij dat er mensen zijn als hen in de
wereld die zoiets doen. Het is erg onderhoudend voor ons, zonder
twijfel!".
De nummers van Beatallica zijn inmiddels van de site gehaald.
Deze waren gratis te downloaden en zijn - voor degene die
Beatallica nog nooit gehoord heeft - knap gespeeld en echt leuk
om te horen. Mensen die Beatallica willen steunen kunnen via hun
site een online
petitie ondertekenen.
BRONNEN
1. Tsui P. Beatallica
slapped with "Cease-and-desist" order [Web
document] Metal underground 2005 (19
februari)
2. Evil G. Beatallica
: Lars Ulrich supporting band [Web document] Metal
rules 2005 (19 februari)
|
Terug naar boven
Mexico krijgt Dark Vission TV-zender
|
3 februari 2005
|
|
Volgens een persbericht
van Electric Basement krijgt Mexico een nieuwe heavy
metal televisiezender: Dark
Vission TV.
De zender wordt geëxploiteerd door Dark Vission
Entertainment, die ook zorgdraagt voor het Monterrey Metal Fest
dat in Monterrey (Nuevo Leon) in Mexico wordt gehouden.
|
Terug naar boven
Black Sabbath en Rammstein op Fields of Rock
|
2 februari 2005
|
Op 18 juni vindt voor de tweede keer het rockfestival
Fields of
Rock plaats in het Goffertpark te Nijmegen. Het opnieuw
bijeengekomen Black
Sabbath geeft in originele bezetting (Iommi/Osbourne/Butler/Ward,
aangevuld met Adam Wakeman op toetsen) acte de presence.
Naast Black Sabbath staan onder andere Rammstein,
Motörhead, Slayer, Velvet Revolver en Audioslave op de
planken.
De voorverkoop is in november 2004 begonnen.
|
|
Terug naar boven
Within Temptation in de prijzen
|
2 februari 2005
|
|
Het vorig jaar verschenen The Silent Force is inmiddels
meer dan 300.000 keer verkocht in Europa en haalde goud in
Nederland, België en Duitsland.
Verschillende dagbladen meldden dat Within Temptation, mede door
het feit dat zij de meest succesvolle Nederlandse groep in het
buitenland is, voor de tweede keer de
Conamus
Exportprijs ontvangen. Conamus is een organisatie die opkomt
voor de belangen van musici.
|
Terug naar boven
Accept op Wâldrock
|
31 januari 2005
|
De herenigde Duitse band Accept heeft hun nieuwe opstelling bekend gemaakt. Oudgediende Hermann Frank (gitaar) sluit zich aan bij zanger Udo Dirkschneider, de inmiddels gladgeschoren gitarist Wolf Hoffmann en bassist Peter Baltes. Drummer Francesco Jovino is nieuw.
Op 18 mei 2004 trad Accept al op in de Bosuil te Weert. In de zomer speelt Accept op een aantal zomerfestivals in Europa en Japan, waaronder het Wâldrock-festival op 4 juni 2005 in het Friese Bergum (Burgum).
|
|
Terug naar boven
Ex-vriendin vervolgt Gene Simmons naar aanleiding van TV-uitzending
|
11 januari 2005
|
Een vrouw die van 1972 tot 1975 de vriendin was van
KISS-bassist
Gene Simmons,
heeft hem aangeklaagd wegens laster. Volgens haar
heeft Simmons haar tijdens een "rockumentary" op de
Amerikaanse televisiezender VH-1
neergezet als een "aan seks verslaafde nymfomane".
|
|
De KISS-documentaire - een item uit de VH-1-cyclus
When
.... ruled the world - werd in juli en augustus 2004 meermaals
uitgezonden. Naast de invloed die KISS in haar 30-jarig bestaan
heeft gehad op de (hard) rockmuziek, werd aandacht besteed aan de
"wilde capriolen" van de bandleden.
De inmiddels 53-jarige Georgeann Walsh Ward uit Chester (N.Y.),
zegt in de processtukken dat haar foto tijdens de documentaire
elf keer te zien was, terwijl Simmons opgaf over zijn seksuele
ontmoetingen met in totaal 4.600 vrouwen. Zo zei hij onder meer
dat "er geen meisje was dat niet wilde" en dat hij
"genoot van elk van hen".
Omdat Ward's foto steeds voorbij kwam bij dergelijke uitspraken,
werd zij hierdoor geportretteerd als "wild" en
"onkuis". Ward was 21 toen zij Simmons (toen nog student)
ontmoette tijdens een concert. De verhouding die er op volgde
beschreef zij als "een exclusieve, monogame, romatische
relatie". Simmons was basisschoolleraar totdat het KISS
succesvol werd en er een eind kwam aan de relatie met Ward.
|
Terug naar boven
Hoe gevaarlijk is heavy metal?
|
6 januari 2005
|
"In het algemeen wordt de muziekstijl met respect door de
media behandeld, maar het moge duidelijk zijn dat heavy
metal als een aparte stroming wordt gezien. En hoewel deze
underdog-positie vaak wordt gekoesterd, gaan de
beledigingen soms te ver. Ik ben een metalhead en neem dat
dan persoonlijk op. Maar gezien recente gebeurtenissen (de moord
op Abbott, de tourende gitaristen van
Satyricon die
van verkrachting worden beschuldigd, twee mensen neergestoken bij
een Cradle
of Filth concert) moet ik mij afvragen: Is heavy metal
werkelijk gevaarlijk?"
|
|
"De wetenschap staat aan onze kant, waar het gaat over de
effecten van "gewelddadige" muziek op het dagelijkse
leven. Douglas Gentile concludeerde in zijn boek
Media
violence and children dat het luisteren naar muziek minder
effect heeft op agressie dan het kijken naar de televisie en het
spelen van videospelletjes."
"Hij wijst op wat duidelijk zou moeten zijn: dat in gevallen
waarbij een metalhead een tot geweld overgaat of zelfmoord
pleegt, echte factoren (depressie, drugsmisbruik, enz.) de
"schuldigen" zijn en niet zozeer de muzikale voorkeur.
|
|
Hij merkt op dat de meerderheid van de metalfans geen last
veroorzaakt of depressief is."
"De heavy metal van vandaag is nog steeds grimmig,
maar wordt ook steeds gevoeliger, politiek bewust, literair,
mythologie-geïnspireerd en technischer. Interesse in Satan
is afgenomen. Er zijn nog steeds bands met voornamelijk blanke
mannen die zingen over expliciet geweld en hevige sex, maar zij
opereren echt in de marge in vergelijking tot wat populair en
commercieel haalbaar is."
|
Terug naar boven
De Osbournes schenken € 160.000 aan rampenfonds
|
3 januari 2005
|
Volgens ContactMusic.com
was Sharon Osbourne zo geraakt door de benarde toestand van de
slachtoffers van de Aziatische
tsunamiramp, dat zij £ 100.000
(± € 160.000) wil doneren. Osbourne schonk
aanvankelijk £ 25.000 (± € 40.000),
maar besliste meer te geven na het zien van de eindeloze stroom
"hartverscheurende" nieuwsberichten. In
The Sun
moedigden Ozzy en Sharon Osbourne mede-Britten aan geld te
schenken aan het tsunamifonds voor Azië.
Osbourne, die $ 13,3 miljoen (± € 10
miljoen) verdiende in 2004, zei: "Er zijn werkelijk geen
woorden voor om te beschrijven hoe verslagen wij zijn bij het
zien van de gebeurtenissen. Dit is hartverscheurend. Schenken van
geld is het minste dat wij kunnen doen. Wij hebben op alle
vreselijke nieuwsberichten gezien en wij wilden wat meer geld
geven. Onze harten gaan uit naar alle slachtoffers".
|
|
Terug naar boven
Naar het archief 2004/2
|