|
|
Home » Gastcolums
Pikiran
Gastcolumns van derden. Als u wilt reageren op de columns, dan kunt u
gebruik maken van het
gastenboek.
Inhoudsopgave:
Wat is Indisch Erfgoed?
door Joty ter Kulve [1]
|
Wassenaar, 20 maart 2008
|
In een recente rede meldde de Amerikaanse presidentskandidaat en
senator Barack
Obama onder andere: "Ik ben nooit zo naïef geweest
om te geloven dat wij onze raciale verschillen achter ons kunnen
laten in een verkiezingsronde, of met een enkele kandidatuur.
Maar ik heb wel getuigenis afgelegd van mijn sterke overtuiging
dat we door samen te werken een paar oude raciale wonden kunnen
helen. Voor de Afrikaans-Amerikaanse gemeenschap houdt dat in dat
wij de lasten van ons verleden moeten omhelzen zonder
slachtoffers van dat verleden te worden."
|
Barack Obama Foto: United States Senate
|
Zowaar profetische woorden. Zijn die woorden ook relevant voor de
huidige situatie in Europa en Nederland?
Mijns insziens voor Nederland wel, omdat de woorden van Obama ons
zouden moeten aanmoedigen in ons eigen verleden te duiken, met
name het voormalige Nederlands-Indië. Veel van de huidige
discussies in ons land en het Nederlandse beleid van de afgelopen
decennia wat betreft immigratie zijn misschien een direct gevolg
van het feit dat wij in onze recente historie misschien geen
discussie hebben gevoerd over discriminatie in het voormalige
Nederlands-Indië.
Obama is net als de grote Indische gemeenschap een kind van twee
culturen, twee rassen. Hij vertegenwoordigt misschien wel
miljarden mensen, die eveneens het kind zijn van twee of meer
verschillende culturen en rassen. Hoe de mondiale gemeenschap al
deze mensen hun rechtmatige plaats in de geschiedenis kan geven
is van cruciaal belang voor de wereldvrede.
|
Voor een studie en analyse van het bovengeschetste fenomeen van
"gemengd bloed" hoeven we niet ver te reizen. In
Nederland hebben wij een grote groep mensen in ons midden, die
tot deze categorie behoren.
Hoe gaan zij en hoe zijn onze voorouders met het gegeven
'rassendiscriminatie' omgegaan? Zowel persoonlijk, zakelijk,
politiek als moreel. Is daar voldoende onderzoek naar gedaan?
Bewustwording
Al vanaf de Tweede Wereldoorlog, toen de grote exodus van
Nederlandse burgers uit het voormalige Nederlands-Indië
heeft plaatsgevonden (ook als gevolg van het niet aanvaarden
van de overeenkomst
van Linggadjati) heeft de Indische gemeenschap bij monde van
sommige individuen een eigen plaats proberen te veroveren in het
Nederlandse landschap. Ik denk daarbij onder andere aan
Tjalie
Robinson, Adriaan
van Dis of Marion
Bloem.
|
Tastend is het proces op gang gekomen. Een paar jaar geleden
heeft Ralph Kneefel met een team van geëngageerde mensen in
Apeldoorn aan deze onderzoekingsreis verder gestalte gegeven door
de oprichting van de werkgroep Indisch
Erfgoed Apeldoorn.
Zo kreeg voor het eerst in de geschiedenis het begrip
"Indisch erfgoed" gestalte.
Wat omvat Indisch erfgoed? Wat heeft de werkgroep in
gedachten als zij het heeft over Indisch erfgoed? Omvat
Indisch erfgoed alles wat door de ontmoeting van twee of meerdere
culturen is ontstaan?
|
Frans de Meijer en Joty ter Kulve | Foto: Jos Moal
|
- De Indische mens? Product van twee of meer
culturen?
- De monumenten en gebouwen die zijn blijven bestaan uit die
periode?
- Literatuur, muziek, dans, gezinsleven met een eigen
gezicht?
- De Japanse concentratiekampen, het drama Ambon?
De concentratiekampen tekenden duidelijk de scheiding van
de twee culturen en rassen. De 'blanke mens' werd
geïnterneerd. De Indische mensen werden door de
Japanners gelijkgesteld aan de Indonesiërs en hoefden
het kamp niet in. Wat betekende dit voor de desbetreffende
mensen?
- Hebben de Indische mensen de volledige verantwoordelijkheid
op zich genomen voor hun eigen leven? Hebben de kinderen
hun ouders gevraagd of die ooit gediscrimineerd zijn
geworden? Met wie identificeerden de Indische mensen zich?
Uitgezonderd een enkeling zeker niet met de
Indonesiërs. Hebben wij onze kinderen geleerd dat, ook
al stuiten zij in hun eigen leven op de uitdagingen van
discriminatie, zij nooit mogen toegeven aan wanhoop of
cynisme. Dat zij altijd moeten blijven geloven dat zij hun
eigen lot in handen hebben?
Zie hier waartoe ik werd gebracht bij de gedachte dat er zoiets
als een "Indisch erfgoed" bestaat. En wat wij mede vorm
kunnen geven in het Indisch Herinneringscentrum.
OVER DE AUTEUR
[1] Mr. Joty (W.J.) ter Kulve-van
Os (Semarang, 1929) is na de oorlog geëvacueerd naar
Nederland. Zij heeft Indisch Recht gestudeerd en voltooid in
Utrecht. Ter Kulve heeft lang in het buitenland (zowel in Europa
als de VS) gewoond en gewerkt. Met haar broer heeft zij vier jaar
geleden de Stichting Vrienden
van Linggarjati opgericht. Het Linggarjati Museum bevindt
zich in haar ouderlijk huis, dat in 1931 door haar vader is
gebouwd.
|
Terug naar boven
Indische vrijheid van meningsuiting
door Kirsten Vos [1]
|
20 februari 2008
|
Vrijheid van meningsuiting is een van onze grote verworvenheden
als democratische samenleving. Maar is het zo dat je als
kunstenaar écht alles kan zeggen, of zijn er taboes waar
je je zelfs als kunstenaar niet aan wil branden? Zijn er taboes
die zo pijnlijk zijn dat je eigen gemeenschap je erop aan zal
kijken als je daar een bepaalde afwijkende mening in je kunst tot
uiting brengt?
Over deze vragen is een discussie-evenement in ontwikkeling voor
kunstenaars, dat in verschillende Nederlandse steden deze vraag
aan de kaak wil stellen. Vraag aan jullie is: bestaat er in
Nederland nog zulke Indische controversiële kunst? Zijn er
Indische kunstenaars die niet voor hun mening uit kunnen komen,
vanwege de gevoeligheden die ze aan zullen snijden?
|
Van Kol, kamerlid voor de SDAP tot
oud-minister van Koloniën en ex-planter Cremer: "Wat
zegt U daar nu van?" Cremer: "Ja wij Delimannen ...
zwijgen liefst daarover." Spotprent uit: De (Groene)
Amsterdammer 23 november 1902 | Tekening: Johan
Braakensiek Klik voor een groter beeld
|
Als blijkt dat er ook in de Indische cultuur controversiële
kunstenaars zijn, kunnen die thema's mogelijk toegevoegd worden
aan het eerder genoemde discussie-evenement.
Kirsten Vos
plaatste bovenstaande tekst op de (besloten) fora
Nederlands
Indië hyves en de
Nederlands Indische hyves. De overheersende reactie die zij
hierop tot nu toe kreeg is dat Indo's nog altijd van kunstenaars
verwachten dat zij rekening houden met gevoeligheden in de
samenleving.
|
Zij is heel erg benieuwd naar meer meningen hierover: Hebben
jullie het gevoel dat jullie je mening alle ruimte kunnen geven
in je werk, of hou je je in omdat je de (Indische) samenleving
niet wil kwetsen? Zijn er Indische kunstenaar die een
uitgesproken mening hebben en hierdoor controversieel zijn?
Reacties kunnen worden geplaatst in het
gastenboek. Ik stuur deze dan door naar Kirsten Vos.
OVER DE AUTEUR
[1] Kirsten
Vos is communicatieadviseur bij het Ministerie van VROM en de
Nederlandse Emissieautoriteit. Zij publiceerde in 2007 haar
onderzoek (masterthesis) naar de de betekenis die de
repatriëring in de jaren '50 had voor de Indische
Nederlanders in Indonesië (zie mijn
eerdere log. Dit jaar studeert zij af aan de Erasmus
Universiteit Rotterdam.
|
Terug naar boven
Het Indisch Herinneringscentrum Bronbeek (IHCB)
door Joty ter Kulve [1] en Carla Eysma [2]
|
Arnhem, 8 januari 2008
|
2008 wordt een bijzonder jaar voor de voormalige Nederlandse,
Nederlands-Indische, Molukse en andere inwoners van het nu
virtuele Nederlands-Indië. Een land dat niet meer bestaat.
In de tweede helft van de twintigste eeuw heeft tweederde van de
wereldbevolking zich van haar koloniale afhankelijkheid bevrijd
en is burger geworden van een eigen onafhankelijke staat.
Gaandeweg begon men zijn verleden, mythes en wortels, zijn
geschiedenis en zijn identiteitsgevoel te hervinden.
|
Ook in het voormalige Nederlands-Indië ging de ondergang van
het koloniale tijdperk gepaard met grote moeilijkheden,
conflicten en tragedies.
Bersiap
De "Indische" gemeenschap in en buiten de Japanse
concentratiekampen, die de oorlogsjaren hadden overleefd,
belandden direct na de capitulatie van Japan in een koloniale
oorlog: de bersiap.
Deze periode eiste aan Nederlandse en Indonesische zijde veel
slachtoffers.
Toen duidelijk werd dat de Indonesische natie een historische,
politieke realiteit was geworden en wereldwijde erkenning kreeg,
waren de verhoudingen tussen beide landen zo verstoord geraakt
dat de voormalige heersers van de archipel niet meer welkom
waren.
Een enorme volksverhuizing vond plaats. De voormalige bewoners
van het - nu virtuele - land pakten hun schamele bezittingen bij
elkaar en reisden per boot en vliegtuig naar Nederland en andere
verre landen.
|
Joty ter Kulve | Foto: Dorothee ter Kulve
|
Vergeten oorlog
In Europa arriveerden zij in een continent, dat zich nauwelijks
had bevrijd van een dictator.
Overal trof men de puinhopen aan van oorlog. Europa moest weer
worden opgebouwd. En zo kwam het dat veel van de emigranten uit
een ver en onbekend Nederlands-Indië bij hun aankomst in
Europa en elders de verhalen over de ondergane gruwelijkheden van
de Japanse bezetting, de honger en de dood in zichzelf begroeven.
De oorlog in dat verre Indië werd zo ook voor veel van hun
nazaten, een vergeten oorlog. Niet alleen waren ze hun aardse
eigendommen kwijt, maar met de oorlog werden ook hun
herinneringen begraven.
|
Carla Eysma | Foto: Hetty Naaijkens
|
Herinneringscentrum
Het siert de Nederlandse regering dat zij nu, 63 jaar na de
verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog, het besluit heeft
genomen in Arnhem een Herinneringscentrum
te vestigen, waarin plaats is voor alle herinneringen van hen,
die moesten worden achtergelaten. Maar ook voor de overlevenden
van nu.
Een Herinneringscentrum als een waardig eerbetoon aan al het
verdrongen en verdronken leed in het Verre Oosten.
In het Herinneringscentrum moet plaats zijn voor een
"Klaagmuur", waar het zuchten en het leed van die jaren
ons kan omringen. De onmenselijkheid, onrecht en de pijn van de
Japanse bezetting, de daarop volgende koloniale oorlog. Een
klaagzang tegen al die oorlogen, die nog steeds onze planeet
bevuilen.
Tegelijkertijd moet er in het Herinneringscentrum plaats zijn
voor een "Stilte Centrum", waar plaats is om te rouwen
en innerlijke vrede te vinden.
|
Echter het Herinneringscentrum betekent ook een teken van Hoop,
Kracht, Overwinning: De Geest overwint.
Want we hebben overwonnen. Wij, die bewoners van dat nu virtuele
land, zijn uitgestroomd naar alle delen van de wereld en hebben
onze levens weer opgebouwd. Onze kinderen zijn overal in de
wereld geïntegreerd en geassimileerd. Voorwaar het nu
virtuele Nederlands-Indië heeft zijn zonen en dochters, die
zo beproefd waren door het leed tot wereldburgers gemaakt.
Tot op vandaag de dag vinden er op onze kleine planeet weer ware
volksverhuizingen plaats. De huidige wereld is multi-etnisch en
multicultureel geworden. En iedereen vraagt om erkenning en een
eigen plek aan de tafel van de wereldvolkeren.
Wij hebben de volksverhuizing doorstaan; we hebben het allemaal
aan den lijve meegemaakt. Zo kan het verhaal van het Indisch
Herinneringscentrum Bronbeek een baken van hoop worden voor al
die mensen, die neerstrijken, neergestreken zijn in Europa in
Nederland en elders.
Weinig reactie
Als Indische Nederlanders van de eerste generatie zijn we trots
dat na zovele jaren eindelijk een Indisch herinneringscentrum
wordt gerealiseerd. Maar ook een beetje teleurgesteld, want nadat
de Staatssecretaris van het Ministerie van VWS in 2007 haar
besluit wereldkundig had gemaakt, is er tot op heden weinig door
de Indische gemeenschap in Nederland gereageerd. Net als bij de
andere herinneringscentra (Westerbork,
Amersfoort
en Vught)
Westerbork, Amersfoort en Vught) zou de gehele Indische
gemeenschap moeten staan achter het Indisch Herinneringscentrum
Bronbeek en zijn stem laten horen.
OVER DE AUTEURS
[1] Mr. Joty (W.J.) ter Kulve-van
Os (Semarang, 1929) is na de oorlog geëvacueerd naar
Nederland. Zij heeft Indisch Recht gestudeerd en voltooid in
Utrecht. Ter Kulve heeft lang in het buitenland (zowel in Europa
als de VS) gewoond en gewerkt. Met haar broer heeft zij vier jaar
geleden de Stichting Vrienden
van Linggarjati opgericht. Het Linggarjati Museum bevindt
zich in haar ouderlijk huis, dat in 1931 door haar vader is
gebouwd.
[2] Carla M. Meek-Eysma (Bandung,
1925) heeft zowel de perioden voor, tijdens en na de oorlog, en
daarna de totale repatriëring vanaf 1950 meegemaakt. Zij
ondersteunt Joty ter Kulve daarom graag met dit initiatief, onder
meer door daadwerkelijk haar ervaringen ten dienste stellen om
een goed Indisch Herinneringscentrum in de nabije toekomst mede
te ontwikkelen.
|
Terug naar boven
Indomania!
door Yvonne Lesser
|
18 december 2006
|
Op 16 december 2006 vond in Vakzuid (Olympisch Stadion,
Amsterdam) voor de tweede keer de manifestatie
Indomania
plaats, dat werd georganiseerd door de gelijknamige vereniging
"voor mensen met belangstelling voor de Indische/Indonesische
cultuur".
Ik kon daar zelf - aduhai - niet bij aanwezig zijn. Yvonne
Lesser ging wel en was bereid een impressie te schrijven,
besluitend met een herkenbare zoektocht naar het eigen
'Indisch bewust-zijn':
Wat was er onder andere te beleven tijdens Indomania?
Voor de kleine en grote mensen was er de bevlogen
verhalenverteller Martijn
Apituley. Hij vertelde met veel lichaamstaal het Moluks
sprookje van prins Sjarkan en prinses Doniazad. In het dynamisch
vertelde verhaal zaten veel levenswijsheden in over liefde,
strategisch handelen, integratie, de mensentypen, de wil om een
doel te bereiken en het geloof en vertrouwen van de mens.
Verder was er een debat over Indische ouderenzorg ("Oud &
Indisch").
|
Een aantal solisten hebben klassieke muziek ten gehore gebracht.
Er kwam ook een verrassingsgast een optreden geven. Niemand
minder dan Anneke
Grönloh! Wat een krachtige stem!
Verder waren er stands van het Indisch
antiquariaat Max van Til, eten van De
Lachende Javaan, sierarden en jurken van Alexander
Willem van den Worm.
Het publiek was gemiddeld midden veertig. Ook kinderen en ouderen
waren aanwezig. Ik hoorde van een insider dat de meeste
aanwezigen kunstzinnige typen zijn. Volgens deze insider zijn er
in Nederland ruim 300 groepen van Indische en Molukse mensen! En
de 'Indomania-mensen' vormen er een groep van.
Over de locatie valt te zeggen dat het trendy is maar wel
een warme sfeer heeft. Veel mensen rookten maar er is een goed
ventilatiesysteem.
Bij de toegangsdeur stonden twee blanke kasten van mannen en bij
het betalen van de intree werd je gevraagd om je gegevens achter
te laten om als donateur (d.m.v. de net betaalde intree) op de
hoogte gehouden te worden van Indomania e.a. In ben benieuwd, ...
|
Poster van de Indomania-manifestatie Ontwerp: Peter van Dongen
|
Zijn de Nederlandse Indo's in de 21ste eeuw manisch
geworden?
Leden zij eerder wellicht onder een specifiek en sociaal-cultereel
bepaald soort van depressie, een 'Indodepressie'? Is het mogelijk
dat ontwortelde mensen uit een warm tropisch land met een rijke
en oude cultuur, eeuwenlang tweederangs burger op eigen bodem,
niet manisch-depressief worden als ze ineens in een kille,
kleingeestige en kapitalistische cultuur terecht komen?
Moet je niet wel een beetje manisch in aanleg zijn om als
volwassen mens van gevorderde leeftijd (als gezegd, schat ik de
gemiddelde leeftijd van de aanwezigen op midden veertig) op een
georganiseerde manier met mensen te socialiseren omdat ze
gelijksoortige ervaringen en wortels hebben? Je begeeft je voor
enkele uren buiten je alledaagse omgeving en geeft je over aan
een ondefinieerbaar gevoel van saamhorigheid. Ik heb wel eens
gelezen dat de mens na zijn geboorte een groot verlangen heeft om
zich te verbinden met zijn omgeving.
De baby wil en zoekt een band met zijn opvoeders en de dingen die
hij kan zien, horen, voelen, proeven, en ruiken. Volgens mij
houdt dit verlangen nooit echt op, maar kan het wel worden
verdrongen of worden tegengewerkt. Misschien is nu de tijd
gekomen dat wij toegeven aan deze verlangens en de meest voor de
hand liggende weg inslaan, dat wil zeggen: ons verbinden met wat
ons raakt, met de mensen die dichtbij onszelf staan.
Waarom ging ik naar Indomania?
Twaalf jaar geleden ben ik naar Nederland gekomen, als
bevoorrechte immigrant met een Nederlands paspoort dat ik dankzij
mijn Nederlandse moeder in mijn geboorteland Duitsland kon
aanvragen. Mijn emotionele reden was dat ik wilde vluchten uit
mijn toenmalige realiteit en ook back to the roots wilde
gaan. Eerst naar Nederland, later naar Indonesië, het
geboorteland van mijn moeder.
Dit jaar heb ik met enige (emotionele) inspanning en angst mijn
oma in Nederland van een aanleunwoning met allemaal blanke mensen
naar een Indisch verzorgingshuis verhuisd. Tot mijn grote vreugde
is zij nu voor haar gevoel back to the roots terwijl zij
haar hele leven gedacht heeft dat zij Nederlandse is, haar mooie
gezicht dichtgesmeerd heeft met poeder, nauwelijks contact had
met Indische mensen en aan iedereen die het wilde horen vertelde
dat zij van aardappelen houdt. Jammer dat zij pas op haar 83ste
kan toegeven aan haar verlangens!
Ik ben door het hele proces van de verhuizing dichter bij haar en
bij mezelf gekomen en voel nu een behoefte mijn Indische aandelen
in mijn persoonlijkheid te ontplooien. Indomania!
Als je wilt reageren?
Graag!
|
Terug naar boven
|